Vilém Veverka

Vilém Veverka (* 1978) na sebe upozornil již během studia na pražské konzervatoři u významného pedagoga F. X.Thuriho kdy získal titul laureáta v mezinárodní soutěži „Concertino Praga“ (1996). Po vítězství v Soutěži konzervatoří (1997) byl několik sezón členem „Gustav Mahler Jungend Orchester“, prestižního tělesa, kde se pod vedením Claudia Abbada setkávají nejlepší studenti Evropy. V letech 1998 a 2000 až 2002 se stal sólohobojistou tohoto orchestru a spolupracoval s mnoha dirigenty světových jmen, jako např. Claudio Abbado, Pierre Boulez, Kent Nagano, Franz Welser-Möst.
 
Ve studiu pokračoval na Hudební akademii múzických umění v Praze (1999-2004, MgA. Liběna Séquardtová) a zejména na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně (2000-2005), kde byl žákem Dominika Wollenwebera, člena Berlínské filharmonie. Své vzdělání dále zdokonaloval u předních světových hobojistů, Jean-Louis Capezzaliho, Albrechta Mayera, Maurice Bourgua, Heinze Holligera a Hansjörga Schellenbergera. Nastoupená cesta vyvrcholila působením V. Veverky v nejlepším světovém orchestru, Berlínské filharmonii (stipendista Karajan Stiftung, 2003-2005) a vítězstvím (1.cena) v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží – Tokyo, Sony Music Foundation (2003). V listopadu 2012 se aktivně podílel na oslavách 40. výročí vzniku Karajanovy nadace při Berlínské filharmonie: při zahájení provedl spolu s D. Wollenweberem výběr z Invencí I. Yuna pro 2 hoboje a rovněž účinkoval při slavnostním provedení 8. symfonie A. Brucknera, dir. Sir S. Rattle.
 
Na základě těchto výsledků se Vilém Veverka začal cíleně věnovat sólové a komorní hře; již v roce 2006 debutoval v samostatném recitálu na prestižním mezinárodním festivalu Pražské jaro. Jako sólista vystupuje s významnými českými orchestry jako např. s Pražskou komorní filharmonií, FOK, Filharmonií Brno ad., ze zahraničních orchestrů pak jmenujme např. Tokyo Filharmonic, Bayerisches Kammerorchester, Neubrandenburger Philharmoniker, Capella Istropolitana.

V září 2007 exceloval při provedení hobojových koncertů J.S.Bacha a G.Ph.Telemanna na turné s Českými komorními sólisty v devíti metropolích Jižní Ameriky (Peru-Lima, Brazílie – Olinda, Vitoria, Ribeirão Preto, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Argentina – Rosario, Cordoba, Tucumán), které vyústilo v následnou spolupráci na koncertech v rámci prestižních německých festivalů MDR a Mitte Europa, také na Haydn Biennale Mechelen v Belgii.

 
Vilém Veverka se ve svých aktivitách zaměřuje rovněž na současné umění – provádění soudobé hudby. Jako první český interpret provedl a nahrál (s dirigentem Jakubem Hrůšou) hobojový koncert „A few Minutes with an Oboist“ předního českého skladatele Marka Kopelenta. V českých premiérách uvedl a pro Český rozhlas poprvé nahrál další významná díla světových autorů (Luciano Berio, Isang Yun, Bernd Alois Zimmermann, Richard Rodney Bennett), čímž posunul stávající interpretační a repertoárová kritéria na evropskou úroveň. V listopadu 2012 realizoval v Krakově východoevropskou premiéru hobojového koncertu amerického skladatele E. Cartera. Vilém Veverka je rovněž propagátorem hudby české avantgardy, systematicky mapuje i nahrává tvorbu českých skladatelů druhé poloviny 20. století a zároveň iniciuje vznik nových skladeb pro hoboj (např. Hobojový koncert M. Hyblera, Vyhnání M. Kopelenta ad.).
 
Další z jeho aktivit směřuje do oblasti poučené interpretace staré hudby. V únoru 2008 se podílel na nahrávce triových sonát Jana Dismase Zelenky, v letošním roce připravuje jejich souborné provedení. Spolupracuje především s renomovanou cembalistkou Barbarou Marií Willi. Pod titulem „Nástroje s velkou minulostí“ debutovali v rámci Mezinárodního festivalu Moravský podzim 2007.
 
Před několika lety inicioval intenzivní spolupráci s harfistkou Kateřinou Englichovou. Společně vystupují na význačných zahraničních festivalech: Carinthischer Sommer, Sarajevskaja zima, Flâneries Musicales Reims, De klenge Maarnicher Festival (Lucembursko), Haydn Biennale Mechelen ad. Partnery u klavíru mu jsou Ivo Kahánek, Martin Kasík či Daniel Wiesner.
 
Je zakládajícím členem a vedoucím souboru „PhilHarmonia Octet Prague – A New Approach Ensemble“, který sdružuje přední sólové hráče české hudební scény, spolupracuje se souborem Ostravská banda.
 
Vedle své úspěšné sólové dráhy se Vilém Veverka věnuje i pedagogické činnosti. O své zkušenosti se podělil na různých mistrovských kurzech či masterclassech; r. 2007 vedl výuku v rámci Mezinárodního festivalu MIMO v brazilské Olindě, v lednu 2008 vyučoval jako jediný český interpret na Royal College of Music v Londýně. V letošním roce ho čeká setkání s mladými hobojisty v ČR a opakovaně v Jižní Americe.
 
Společně s Kateřinou Englichovou (harfa) a Ivem Kahánkem (klavír) vydal u Supraphonu (květen 2009) CD „Risonanza“ se skladbami J. Hanuše, P. Haase a P. Ebena. V témže roce realizoval CD u společnosti Arco Diva s nahrávkou hobojového koncertu Bohuslava Martinů. Začátkem r. 2013 vyšlo v Supraphonu jeho CD s nahrávkami 12 Fantazií G. Ph. Telemanna a 6 Metamorfóz B. Brittena (SU).
  
Projektovou činnost Viléma Veverky podporuje prestižní francouzský výrobce dechových nástrojů Buffet Crampon www.buffetcrampon.fr, na jehož nástroj hraje (Green-Line Oboe).

Záštitu nad 56. ročníkem festivalu převzali

Mgr. Martin Baxa
ministr kultury ČR
Mgr. Petra Pecková
hejtmanka Středočeského kraje
Andreas Künne
velvyslanec
Mgr. Jan Konvalinka
starosta města Příbram
Festival vzniká ve spolupráci:
Za podpory:
Hlavní partner: